Pokud nahlédneme do obchodního rejstříku, zjistíme, že každá firma i osoba samostatně výdělečně činná zde má uvedeno své sídlo podnikání. A to z pochopitelných důvodů – je potřeba, aby byla daná firma vždy k nalezení, a to jak pro úřady, tak pro zákazníky.
Ovšem je nutné poznamenat, že omezení týkající se toho, kde může firma sídlit, jsou skutečně malé. Zahrnují především budovy v neobyvatelném stavu, a také neexistující adresy. Toho využívají někteří podnikatelé tak, že si zřídí sídlo firmy v bytě. To v podstatě znamená, že mají svou sídelní adresu stejnou jako svou občanskou.
Tento přístup lze pochopit, zvláště když uvážíme, jak se rozmáhá podnikání po internetu. Díky němu mohou lidé pracovat z domova. A pokud nepotřebují kancelář či výrobní prostory, bylo by při dnešních cenách nemovitostí hloupé si je kupovat či pronajímat, když by zůstaly nevyužité.
Samozřejmě to má i své nevýhody. Pokud se s vámi bude chtít zákazník či investor setkat, v podstatě jej pozvete k sobě do obýváku. Ten může sice vypadat útulně, avšak není to příliš profesionální prostředí pro obchodní schůzku.
Také zákazníci, kteří k vám budou chtít jít, budou nejspíše tímto vývojem překvapeni, zvláště pokud se bude jednat o panelákový byt. Nepůsobí to totiž příliš důvěryhodně, což nás potenciálně může připravit o zisk.
Naštěstí je tu možnost, jak tuto situaci vyřešit. Tou je virtuální sídlo, kdy jde o jakýsi pronájem prostor, které využijeme jen velmi zřídkavě a adresy, na kterou budou úřady i ostatní posílat veškerou firemní korespondenci.
Jedná se o podstatně levnější záležitost než klasický pronájem, a tak je vhodná právě pro malé podnikatele, kteří v podstatě pracují z domova. Tito navíc mnohdy nemají příliš mnoho peněz nazbyt, a tak je jasné, že je to pro ně vhodná kombinace. Díky virtuálnímu sídlu tak mohou mít vyšší šanci na trhu uspět.